Publikováno: 5.únor 2013
Nejoblíbenější japonským autem v České republice je Suzuki SX4. Češi mají rádi jeho jednoduchost a poctivost. V roce 2012 se jich prodalo 1 455 kusů.
Jde o křížence malého hatchbacku a SUV. Na voze chybí klasické offroadové proporce i spousta místa nad hlavou v hranaté karoserii, takže SX4 vypadá jako obyčejný hatchback. Od "esůveček" ale převzala vyšší světlou výšku, a suzuki se tak nezalekne ani větších hrbolů na polní cestě.
SX4 měří 412 centimetrů, tedy o 12 více, než má právě fabia, ale o zhruba dalších 15 cm méně, než mívají auta kompaktní třídy jako je VW Golf nebo Hyundai i30. Také rozvorem 2,5 metru je suzuki uprostřed, ale blíže k fabii (2 465 mm). Kufr má však malý, pouhých 270 litrů, což i fabia přebíjí o patnáct litrů. Co se týče velikosti, je tedy SX4 opravdu třídou sama pro sebe. Škoda jen toho malého kufru. Verze kombi by šla určitě na dračku.
Suzuki jako dvoukolka se základním motorem 1.5 stojí jen 235 tisíc korun bez pořádné výbavy, a to nějak moc zajímavá cena není. SX 4 ovšem dostává velký smysl právě jako čtyřkolka. V aktuální limitované edici 1.6 GL/AC 4WD SE přijde na 360 tisíc korun. Ve výbavě je šest airbagů, vyhřívané sedačky, přední mlhovky, metalíza či stabilizační systém ESP; za dalších šest tisíc navrch máte i automatickou klimatizaci a navigaci.
Zvenčí vypadá SX 4 usedle, ale nikoho neurazí. Interiér je trošku strohý a jednoduchý. Tam, kde dnes výrobci hýří prolisy, křivkami a lištami, nabízí Suzuki černý tvrdý plast. Ten ovšem má velkou devizu: odolnost. A ergonomii ovládání to nijak neškodí, je jednoduchá a bez výhrad.
Pod dobře utlumenou kapotou SX4 tepe celkově kultivovaná šestnáctistovka s variabilním časováním ventilů o maximálním výkonu 88 kilowattů. To je hodně, ale hlavní je, že motor má v praxi dost síly a je extrémně pružný.
Havarijní pojištění doplňuje povinné ručení. Jde o volitelné pojištění, které kryje ostatní škody v povinném ručení nezahrnuté. Pojistit se tak můžete proti škodám na svém vlastním vozidle nebo třeba zamezit případné finanční ztrátě při odcizení vozidla.
Klidný řidič bude spokojen i s podvozkem, s jedinou výhradou směřující k nedostatku komfortu. Robustnější zavěšení kol, vyvinuté právě kvůli předpokládanému ježdění v lehčím terénu, v kombinaci s tužšími tlumiči a tuhou zadní nápravou (torzní tyč) způsobují, že tvrdší podvozek neumí příliš dobře vyhladit třeba zvlněnou roletu nebo drnčivé dlažební kostky.