Titulní obrázek

Suzuki Jimny

Publikováno: 18.leden 2013

Suzuki Jimny, malý terénní vůz, patří mezi legendy na automobilovém trhu. Opravdového konkurenta má jen jednoho, a to model Lada Niva. Nynější provedení se nemění již 14 let. Za tu dobu přišly jen dvě modernizace. Druhá je určena letošnímu roku. Novinkou je jiný design.

Nový přední nárazník dodal autu drsnější vzhled a přední kapota už nezasahuje mezi světla. Prostor mezi ní a nárazníkem vyplnila samostatná maska chladiče. Nasávací otvor nad motorem je zaslepený. Kapota je ale společná s japonským provedením, které splňuje požadavky třídy Kei: díky kratším převisům, karoserii bez ochranných lemů a hlavně motoru 0,6 turbo. Právě on potřebuje přídavné chlazení, evropské verzi s čtyřválcem 1,3 l zůstává jen rustikální ozdoba.

Další novinky však nečekejte. Motor o výkonu 63 kW už loni povýšil na emisní normu Euro 5, interiér a způsob ovládání pohonu 4x4 se měnily při předchozí modernizaci v roce 2007. Nabídku tvoří jen tato pohonná jednotka. Aby byl výběr ještě jednodušší, český dovozce prodává jeden stupeň výbavy. Technický základ je jasně daný koncepcí: karoserie sedí na rámu, dvojice tuhých náprav je nejsnadnější cestou k maximální zkřižitelnosti a pohon všech kol je nejspolehlivější a nejjednodušší možný. Podélně uložený motor pohání zadní kola, přední náprava se připojuje napevno stiskem tlačítka. Režim 4x4 je proto použitelný jen mimo zpevněný povrch, kde není nutné vyrovnávat otáčky kol na nápravách.

Pro opravdu těžké nasazení je v záloze přídavná převodovka s redukovaným převodem 2:1. Rozvor 2250 mm i celková délka (bez rezervy na zadních dveřích 3545 mm) patří k těm nejkratším mezi všemi současnými auty. K tomu se přidávají kraťoučké nárazníky a velkorysé nájezdové úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Zavazadlový prostor je o objemu 113 litrů.  

Dovoz a přihlášení vozidla: Aby bylo možné jezdit s dovezeným vozem, je nutné nové či ojeté vozidlo přihlásit do evidence. Musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na dopravním inspektorátu doložit originál zelenou kartu.

Kvalita odpružení není zrovna ideální. Tuhé nápravy se přes všechny nerovnosti nesou tvrdě, pneumatiky s velkým profilovým číslem rozhodně nejsou zárukou pohodlí. Jimny však nedělá rozdíly mezi typickou českou silnici a rozbitou polní cestou, ze které podzimní mrazy udělaly krutý test výdrže náprav. Terénní Suzuki kvalita povrchu nezajímá, dokud auto neskáče nebo neškrtá o zem, nezáleží mu na druhu terénu pod koly.

Slabým místem určitě není motor. Parametry 63 kW a 110 Nm na papíře nepůsobí přesvědčivě, díky své pružnosti, točivému charakteru a krátkým převodům si ale s lehkým autem snadno poradí. Udávané maximum 140 km/h je dlouhodobě udržitelná rychlost. Spotřebu při takovém tempu nezjistíte, výstroj palubního počítače se staromilsky omezuje na počítadlo ujetých kilometrů.

Japonská automobilka stále nachází dost zákazníků i pro samotný malý offroad. Prodeje v Evropě se stále drží před Toyotou Land Cruiser i Mitsubishi Pajero, takový Defender nebo Mercedes G jsou dokonce Jimnym poráženi o řád. První cena vozu je 409.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX).

„Pes, kterého uzdravíš, tě nikdy nekousne. To je hlavní rozdíl mezi zvířetem a člověkem.“ Mark Twain